The French Connection

In het jaar 1714 verbleef de Dresdense sterviolist Johann Georg Pisendel enkele maanden in Parijs, en nam onder andere een prachtige triosonate van François Couperin mee naar huis. Deze sonate ‘La Convalescente’, moet in 1713 zijn gecomponeerd en kwam dankzij Pisendel ook Johann Sebastian Bach onder ogen. Rond 1714 ontstond ook de eerste sonate die we van Bach kennen, met een heel fransgetinte inleiding. Van Pisendel zelf is maar weinig muziek bewaard gebleven; we musiceren hier een briljant vioolconcert uit een latere periode. Georg Philipp Telemann, de derde van het vriendenclubje Bach-Pisendel-Telemann, beheerste de franse stijl volkomen en vermengde die graag met italiaanse elementen, zoals we kunnen horen in zijn kwartet in e-klein. Couperin was een meester van de klaagzangen voor de goede week (de ‘Leçons de ténèbres’), en een contemporaine echo daarvan horen we in de meditatieve Tenebrae van Oswaldo Golijov. Ravels beroemde hommage aan Couperin uit 1917 schreef hij voor piano maar orkestreerde het later. Deze stukken met hun fascinerende mengeling van oude vormen en moderne stijl doen het echter ook heel goed in een kamermuzikale setting.

François Couperin (1668-1733)
Sonate ‘La Convalescente’
Gravement – Vivement – Lentement – Air: Gracieusement – Lentement – Vivement

Maurice Ravel (1875-1937)
uit Le Tombeau de Couperin: Fugue (bewerking voor strijkkwartet) Menuet (bewerking voor cello en clavecimbel)

François Couperin (1668-1733)
La Ténébreuse (Tombeau?) in c-klein voor clavecimbel

Johann Georg Pisendel (1687-1755)
Vioolconcert in F-groot: Allegro – Larghetto – Allegro assai

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Sonate in g-klein (BWV 528a) voor viool, altviool en bc (reconstructie: P. Dirksen)
Adagio/Vivace – Andante – Un poc’ allegro

Oswaldo Golijov (* 1960)
Tenebrae (2002) voor strijkkwartet

Georg Philipp Telemann (1681-1767)
Quator in e-klein (TWV 43: e5): Vivement – Gravement – Gigue

 

Cynthia Freivogel & Quirine van Hoek – viool, Marjolein Dispa – altviool, Diederik van Dijk – cello, Pieter Dirksen – clavecimbel

Combattimento maakt gebruik van cookies. Vindt u dat goed? meer informatie

Voor een optimale gebruikerservaring op deze website zijn cookies vereist. Door 'accepteren' te kiezen gaat u akkoord met cookies en geniet u van de beste gebruikerservaring. Lees hier wat Combattimento met de gegevens doet.

Sluiten